باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

تیپ بدن و ورزش مخصوص آن را بشناسید

برنامه باشگاه تندرستی شنبه 11 آذر با حضور دکتر بیتا بردبار آذری، متخصص فیزیولوژی قلبی و عروقی به موضوع شناخت انواع تیپ بدنی و ارائه ورزش مخصوص آن اختصاص داشت.

1396/09/12
08:16

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر بیتا بردبار آذری، متخصص فیزیولوژی قلبی و عروقی پیرامون انواع تیپ و شکل بدنی اظهار کرد: افراد مختلف دارای تیپ و شکل های بدنی مختلفی هستند. براساس تیپ و شکل بدنی می توان روش های تمرینی و ورزشی خاصی را انتخاب کرد تا تاثیرگذاری بیشتری روی بدن داشته باشند.
بعضی افراد الگوی بدنی مانند یک ساعت شنی دارند یعنی سر شانه و لگن بزرگتر از ناحیه کمر است. یکسری افراد دارای لگن بزرگ هستند که به آن تیپ بدنی گلابی شکل می گویند. عده ای هم شکل بدنی سیب مانند دارند و قسمت فوقانی بدن آنها بزرگتر است. برخی نیز مثل خط کش هستند که همه اندام ها در راستای یکدیگر قرار دارند.
بردبار درخصوص ورزش مناسب برای هر یک از تیپ های بدنی بیان کرد: به افرادی که تیپ ساعت شنی دارند؛ تمرینات مقاومتی و استقامتی مثل شنا، پیاده روی سریع و دوچرخه سواری پیشنهاد می شود.
برای اشخاص با تیپ بدنی گلابی ورزش و حرکات استقامتی توصیه می شود. انجام تمرینات با وزنه سبک برای ساختن بافت عضلانی بخصوص در بالا تنه موثر است و پیاده روی جز ورزش هایی است که برای کالری سوزی مفید است. همچنین در آن عضلات اندام تحتانی بیشتر کار می کند.
در تیپ سیبی شکل تمرینات مقاومتی با تکرار بالا بسیار کمک کننده است. بعلاوه بالا رفتن از پله یا حرکت روی سطح شیب دار برای طولانی مدت مناسب است.
در شکل بدنی خط کش مانند ورزش های استقامتی و کششی و حرکت روی سطح شیب دار توصیه می شود.
برنامه باشگاه تندرستی شنبه 11 آذر کاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای زهرا محمودوند تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 14:30 روزهای زوج به مدت 30 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
باشگاه تندرستی