باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

فعالیت ورزشی مناسب دوران پس از بارداری


برنامه "باشگاه تندرستی" دوشنبه 23 بهمن، با حضور دکتر بردبار آذری، کارشناس برنامه، به موضوع ورزش دوران بارداری پرداخت.

1396/11/24
08:37


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر بردبار آذری، کارشناس برنامه، در خصوص ورزش بعد از دوران بارداری اظهار داشت: ما قاعدتاً باید 3 مرحله را برای دوران بارداری درنظر بگیریم. یک مرحله قبل از بارداری داریم که در این مرحله بانوان باید 6 تا 8 ماه قبل از بارداری به سلامت جسمانی خود توجه ویژه ای داشته باشند. در دوران بارداری معمولاً باید زیر نظر متخصصین ورزش دوران بارداری فعالیت های جسمانی خود را دنبال کنند، البته اگر شرایط فعالیتی دارند؛ زیرا پزشکان به دلایلی ممانعت هایی را برای بعضی از بانوان باردار مطرح می کنند. مرحله بعد از دوران بارداری هم از اهمیت خاصی برخوردار است.
دکتر بردباری آذری، اضافه کرد: افرادی که تمایل به انجام فعالیت های بعد از دوران بارداری دارند به 2 گروه تقسیم می شوند؛ یک گروه افرادی هستند که زایمان طبیعی داشته اند و دسته دیگر زایمانشان به صورت سزارین بوده است. طبیعتاً این دو گروه همانند هم نمی توانند وارد فعالیت های ورزشی مشابه با یک شدت شوند. به افرادی که زایمان های طبیعی داشته اند، توصیه می کنیم بعد از انجام ریکاوری های بدن که حدوداً 6 تا 8 هفته می شود، فعالیت ورزشی خود را آغاز کنند. این افراد باید تمرینات را با شدت کم شروع کنند و به مرور آن را افزایش دهند.
برای افرادی که سزارین انجام داده اند، طبیعتاً بحث ترمیم آن قسمت جراحی شده، مطرح است. باید به این نکته توجه کرد که ما ظاهر را می بینیم که ترمیم پیدا کرده است و ترمیم برش های داخلی زمان می برد. حدود 8 ماه طول می کشد که ترمیم های داخلی صورت بگیرد و بافت ها به شکل نرمال خود درآید. برای این افراد توصیه می کنیم که بعد از 12 هفته وارد فعالیت های ورزشی شوند و شدت فعالیت خود را به مرور افزایش دهند؛ البته فعالیت های جست و خیزی منظور ما است و این بانوان می توانند پیاده روی را داشته باشند.
وی، تأکید کرد: بانوان سزارین شده، در زمان فعالیت های هوازی باید به یک سری نکات توجه کنند، به طور مثال اگر احساس می کنند در ناحیه ای که برش ایجاد شده، درد دارند، باید از حمایت کننده های بدن مثل پا در ورزش استفاده کنند و کف پا را روی زمین قرار دهند. این افراد باید ورزش را تا آستانه درد کنترل کنند و به آرامی پیشروی داشته باشند.
برنامه باشگاه تندرستی، با اجرای زهرا محمودوند، کاری از گروه علوم ورزشی است که روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
باشگاه تندرستی