باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

درد کمر و راهکارهای درمانی آن


در برنامه "باشگاه تندرستی" دوشنبه 26 شهریور، دکتر بیتا بردبار آذری، کارشناس ورزش، درباره مشکلات کمری و ورزش های مناسب آن توضیحاتی را بیان کرد.

1397/06/27
10:59


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر بیتا بردبار آذری، کارشناس ورزش، در پاسخ به این سوال که چه ورزشی را برای درد دائمی کمر پیشنهاد می دهید، بیان کرد: از لحاظ درد کمری ممکن است علت درد بانوان با آقایان یک مقدار متفاوت باشد و بسته به زمانش دارد. در بانوان جوان بیشتر به علت ضعف چنین مشکلاتی ایجاد می شود. عامل دیگری که ممکن است باعث بروز چنین مشکلاتی شود، این است که اندام تحتانی مثلاً ناحیه عضلات پشت پا یا روی پا به علت نداشتن انعطاف پذیری لازم، باعث جابجایی لگن شوند و خود این عامل باعث فشار در ناحیه کمری می شود و دردهایی را در آن ناحیه بروز می دهد.
وی، توصیه کرد: تقویت عضلاتی که در ناحیه پشتی، پوشش دهنده ناحیه کمر هستند و عضلات ناحیه جلویی که عضلات شکم را حفظ می کند و انعطاف عضلات تحتانی در رفع چنین مشکلاتی مؤثر هستند.
کارشناس برنامه در ادامه گفت: بعد از انتخاب الگوهای مناسب حرکتی و اصلاح آنها، بازپروری و استفاده از حرکات کششی و تمرینات قدرتی را توصیه می کنیم. افراد باید بیاموزند که در شغل خود چه پوزیشنی داشته باشند و با ابزار آلات چگونه کار کنند که مشکل جسمی برای آنها ایجاد نشود. در این زمینه نیاز است که یک فرد متخصص در کنار این افراد قرار بگیرد.
دکتر بیتا بردبار آذری، تأکید کرد: الگوهای درمانی حرکت برای همه افراد یکسان نیست و ما نمی توانیم یک حرکت یا الگوی حرکتی را برای همه افراد تعمیم دهیم. لازم است الگوها به صورت فردی انتخاب شود؛ زیرا براساس جسته، سن، میزان حرکت و قامت، الگوی حرکتی متفاوت است.
از لحاظ کلی تمریناتی مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و تمرینات هوازی سبک می تواند برای افرادی که دچار مشکلات کمری هستند، بسیار مفید باشد؛ البته به شرط اینکه الگوهای آنها را رعایت کنند. شنا برای بهبود این مشکل خیلی مؤثر است. در انجام حرکات کششی می توان ورزش هایی مثل: پیلاتس، بادی بالانس و یوگا را شروع کرد؛ البته افراد باید دامنه حرکتی را رعایت کنند؛ زیرا کمر به خاطر شکل مهره ها، دامنه حرکتی محدود دارد.
برنامه باشگاه تندرستی، با اجرای زهرا محمودوند، کاری از گروه علوم ورزشی است که روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.




دسترسی سریع
باشگاه تندرستی