باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

همه آنچه که باید درباره آرتروز بدانید!


در برنامه "باشگاه تندرستی" شنبه 26 آبان، مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله، در خصوص بیماری آرتروز و عوامل ایجاد آن توضیحاتی را ارائه کرد.

1397/08/27
08:59


به گزارش رادیو ورزش؛ مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله، درباره "آرتروز" و عوارض ناشی از آن گفت: آرتروز بیماری نیمه دومه زندگی افراد شناخته می شود؛ اما متأسفانه بسیاری از جوانان و نوجوانان که به پزشک مراجعه می کنند، متوجه می شوند به آرتروز مبتلا شده اند.
در تمام مفاصل ما چند استخوان وجود دارد و به طور کلی مفصل زمانی تشکیل می شود که 2 یا چند استخوان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر استخوان ها به هم نزدیک شوند؛ فضای بین مفصل از بین برود و غضروف حالت طبیعی خود را از دست بدهد، فرد به آرتروز مبتلا می شود.
وی، عنوان کرد: آرتروز یک بیماری چند وجهی است؛ به این معنی که چند عامل می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. عواملی مثل: تغذیه؛ میزان تحرک؛ میزان قدرت عضلات، لیگامنت ها و تاندون ها؛ چاقی و لاغری می توانند از عوامل مهم و مؤثر در بروز آرتروز باشند و یا آن را تشدید کنند.
دکتر خوبی، در خصوص تأثیر میزان تحرک در ابتلا به آرتروز گفت: فردی که بی تحرک است، مطمئن باشد که آرتروز زودرس خواهد گرفت. کارمندی که چندین ساعت در محل کار خود ثابت می نشیند و مفصل خود را اصلاً حرکت نمی دهد، مطمئن باشد که آرتروز در کمین وی است. نقطه مقابل بی تحرکی، پرتحرکی است. پرتحرکی، خود باعث از بین رفتن غضروف و ایجاد آرتروز می شود. تحرک باید متناسب با شرایط فیزیکی بدن و سن افراد باشد.
وی، خاطرنشان کرد: همانطور که لاغر بودن یا ضعف عضلانی می تواند دردهای ناشی از آرتروز را ایجاد یا تشدید کند، چاق بودن یا چربی اضافه هم می تواند این دردها را تشدید کند.
یکی از دلایل نهفته و پنهان ابتلا به آرتروز این است که بدن فرد با کمبود توده عضلانی مواجه می شود و در ادامه با ضعف توده عضلانی، ضعف قدرت عضلانی و لیگامنت ها و تاندون ها روبرو می شود. اگر قدرت عضلات را با ورزش حفظ کنیم و توده عضلانی، توان لیگامنت ها و تاندونها را بالا ببریم از کاهش فضای مفصل و سائیدگی غضروف جلوگیری خواهیم کرد.
دکتر خوبی، تصریح کرد: معمولاً هوای سرد درد مفاصل را بیشتر می کند. فردی که مبتلا به آرتروز است، در زمستان حتماً شکایت بیشتری نسبت به دردهای آرتروزی خواهد داشت. افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، بهتر است مفصل خود را گرم نگه دارند.
تحقیقات محققین دانشگاه بوستون نشان داده که اگر افراد روزانه 6 هزار قدم پیاده روی کنند، احتمال ابتلا به آرتروز را تا میزان زیادی کاهش می دهند. افراد مبتلا به آرتروز نباید این نکته را فراموش کنند که در قدم زدن هم باید احتیاط کنند.
کارشناس ورزش، در ارتباط با تمرینات مناسب مبتلایان به آرتروز گفت: افراد مبتلا به آرتروز بهتر است فعالیت هایی که در آن جهش وجود دارد را انجام ندهند. توصیه می شود، تمرینات مقاومتی با دستگاه و یا با کش به صورت ایستگاهی را انتخاب کرد. بهتر است تحرک نداشته و در حالت نشسته ورزش ها را انجام داد.
برنامه باشگاه تندرستی، کاری از گروه علوم ورزشی است که روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
باشگاه تندرستی