باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

توصیه های ورزشی برای مبتلایان به فشارخون بالا

برنامه "باشگاه تندرستی" چهارشنبه 26 دی، دکتر مهدی خوبی، کارشناس فیزیولوژی و تغذیه، درباره فشارخون بالا و فعالیت های ورزشی مناسب برای افراد مبتلا به این بیماری توضیحاتی را ارائه کرد.

1397/10/29
09:54

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر مهدی خوبی، کارشناس فیزیولوژی و تغذیه، در ارتباط با بحث فشارخون عنوان کرد: قلب برای اینکه خون را پمپاژ کند و این خون از قلب خارج شود و به تک تک سلولهای بدن برسد، نیاز به نیرویی دارد که به آن نیرو فشارخون گفته می شود. نیرویی که قلب ما در مرحله اول به خون اعمال می کند و خون را با آن نیرو از قلب خارج می کند، فشارخون سیستول گفته می شود که این فشارخون در حالت طبیعی باید 120 تا 139 باشد.
وقتی قلب خون را پمپاژ کرد، این خون باید به سراسر بدن منتقل شود و نیاز به فشار دیگری دارد که به دورترین نقاط بدن برسد. جداره رگ ها نیرویی بر خون اعمال می کنند تا خون به دیگر نقاط بدن انتقال یابد که این فشار با نام فشارخون دیاستول شناخته می شود. فشارخون دیاستول به طور طبیعی باید روی 80 باشد.
وی، در تشریح عواملی که باعث افزایش فشارخون می شود، گفت: فشارخون تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. فشارهای روانی و استرس، پرخوری و چاقی و نیز مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون در افراد می شوند.
دکتر خوبی، در پاسخ به این سوال که آیا فرد مبتلا به فشارخون بالا اجازه دارد که ورزش کند یا خیر، بیان کرد: ورزش برای فردی که مبتلا به بیماری فشارخون بالا است، نه تنها ضرر ندارد، بلکه فواید بسیار زیادی برای وی خواهد داشت.
فرد مبتلا به فشارخون بالا قبل از اینکه به ورزش بپردازد باید شیوه زندگی خود را اصلاح کند. اگر دیر می خوابد باید از این پس زودتر بخوابد. اگر تغذیه سالم نیست و شام دیگر هنگام می خورد، باید آن را اصلاح کند. اگر تفکرات منفی و استرس دارد، باید استرس را از خود دور کند.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: فعالیت ورزشی افرادی که فشارخون خیلی بالا دارند، باید بسیار ملایم باشد و از فعالیت های ورزشی شدید دوری کنند. ورزش های بدنسازی مقاومتی با شدت بالا برای این بیماران منع شده است. بیمارانی که فشارخون خیلی بالا دارند، پیشنهاد می شود دویدن ملایم تناوبی را انتخاب کنند؛ به این صورت که 30 ثانیه تا یک دقیقه بدوند و 30 ثانیه تا یک دقیقه راه بروند. افرادی که دچار فشارخون بالای خفیف تا متوسط هستند، می توانند ورزشهای ملایم تا متوسط را انجام دهند. تمرینات بدنسازی مقاومتی هم می توانند داشته باشند؛ اما پیشنهاد می شود که برای اینکه فشارشان بالا نرود، از وزنه های سبک استفاده کنند.
برنامه باشگاه تندرستی، کاری از گروه علوم ورزشی است که روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
باشگاه تندرستی