باشگاه تندرستی روزهای زوج از ساعت 14:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

باشگاه تندرستي

آشنایی با سندروم ازگود شولاتر و سندروم پای بی قرار


در برنامه "باشگاه تندرستی" شنبه 27 بهمن، دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصبی عضلانی، به ارائه توضیحاتی در خصوص سندروم ازگود شولاتر و سندروم پای بی قرار پرداخت.

1397/11/28
08:02


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصبی عضلانی، در پاسخ به این سوال مخاطب که قمست پایینی زانوی چپم درد همراه با سوزش دارد؛ لطفاً من را راهنمایی کنید، بیان کرد: اگر منظور از پایین زانو، قسمت پایینی کشکک و انتهای تاندون چهارسرران و روی برجستگی بالای استخوان ساق پا است، این فرد دچار سندروم ازگود شولاتر است.
وی، عنوان کرد: فرد باید به تقویت عضلات پشت پای خود بپردازد. برای تقویت عضلات همسترینگ ابتدا می تواند با کش و سپس با دستگاه این کار را انجام دهد؛ حتی گاهی اوقات به فرد می گوییم که شما می توانید بدون هیچ وسیله ای به تقویت این عضلات بپردازید. برای انجام این تمرین باید به شکم خوابید؛ زانوها را در زانویه 90 درج خم کنید و دو ساق پا را پشت هم قرار دهید؛ اکنون دو ساق پا به هم نیرو اعمال کنند. اعمال نیرو علیه هم توسط ساق پا باعث تقویت عضلات همسترینگ می شود. بعد از 5 تا 10 ثانیه می توان ساق های پا را جابجا کرد و مجدداً این تمرین را انجام داد.
دکتر خوبی، در خصوص سندروم پای بی قرار گفت: افرادی دچار این سندروم می شوند که پاهای سنگینی دارند؛ عضلات پاهایشان خیلی ضعیف است؛ از پاهایشان خیلی کم استفاده می کنند و نیز افرادی که به دلیل شرایط شغلی شان پاهایشان خیلی خم است.
وی، در توصیه به اینگونه افراد اظهار کرد: توصیه ما ماساژ است و این اقدام می تواند اثرات خیلی خوبی بگذارد. پای بی قرار نخست نیاز به ریکاوری دارد. ماساژ گرفتن توسط یک متخصص و نیز تمرینات کششی و تقویتی خیلی کمک کننده خواهد بود.
برنامه باشگاه تندرستی، با اجرای زهرا محمودوند، روزهای زوج ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
باشگاه تندرستی