فرهنگ و ورزش شنبه تا پنج شنبه از ساعت 11:30 به مدت 1:20دقیقه

اهمیت ورزش سالمندی

برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (27 آبان تا 1 آذر) به موضوع ورزش در دوره سالمندی می پردازد.

1396/08/30
10:12

به گزارش رادیو ورزش؛ ورزش می تواند زندگی سالمندان را متحول کند. در واقع ورزش روزانه حتی بمدت بسیار کوتاه هم تاثیر زیادی بر زندگی سالمندان دارد. محققان با بررسی بیش از 400 سالمند به این نتیجه رسیده اند که زندگی افراد سالمندی که روزانه دست کم 10 دقیقه ورزش می کنند؛ به مراتب بهتر از افرادی است که تحرک کافی ندارند. بر اساس این بررسی ورزش روزانه با افزایش توانایی جسمی و عملکرد ذهنی افراد سالمند باعث بهبود زندگی روزانه و کاهش نیاز آنان به مراقبت دیگران می شود.
محققان برای بیشترین بهرمندی از ورزش، ورزش را 5 روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه توصیه می کنند. تاثیر مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه بوده اما تحقیقات مشخص کرده افرادی که ورزش می کنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند.
ورزش با کاهش فشار روانی و افزایش احساس شادابی موجب احساس رضایت بیشتر در افراد می شود. متخصصان معتقدند ورزش مثل داروی ضدافسردگی عمل می کند و چنانچه روزانه سالمندان 30 دقیقه سریع راه بروند یا روی دستگاه تردمیل ورزش کنند؛ پس از 10 روز تاثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادکامی خود خواهند دید.
چنانچه ورزش بمدت طولانی در برنامه های ثابت روزانه گنجانده شود؛ موجب عملکرد بهتر مغز و ترشح مواد شیمیایی مسئول داشتن احساس بهتر و رضایت خواهند شد. همین مساله باعث جریان بهتر خون مغز و بخش های مختلف بدن می شود و به یادگیری و تقویت حافظه نیز کمک شایانی می کند. کارشناسان اعلام کردند 5 بار ورزش و هر بار نیم ساعت در هفته به سالمندان کمک می کند که تا حد زیادی دچار فراموشی نشوند و با روحیه بهتر از زندگی لذت ببرند. این پژوهشگران معتقدند برای افراد سالخورده ورزش های ملایم و با شدت کم تاثیر بهتری خواهد داشت.
اکثر مردم به این موضوع واقفند که ورزش نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد. چرا که ورزش منظم سلامت جسمی و عقلی را حفظ می کند و خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش می دهد.
تورج ملک محمدی، دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص برنامه های این فدراسیون برای سالمندان اظهار کرد: همانطور که در ساختار فدراسیون ما برای جوانان برنامه های خاصی بخصوص در زمینه های آموزشی داریم؛ برای سالمندان هم کلاس های متعددی در نظر گرفته ایم. با مشارکت فدراسیون ورزش های همگانی برنامه هایی را اجرایی می کنیم تا سالمندان بصورت علمی تر در میادین ورزشی و حتی پارک ها حضور داشته باشند و در کنار مزایای بسیاری که ورزش برای آنها دارد از خطرات آن هم آگاهشان کنیم.
متاسفانه اخیرا خبر آسیب دیدگی و فوت چند نفر از پیشکسوتان ورزشی بگوشمان رسیده و در فدراسیون تاکید بسیاری شد که سنین بالای 60 سال ورزش را با احتیاط انجام دهند. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که بیماری های قلبی عروقی شیوع پیدا کرده است. در صورتی که افراد در سالمندی به ورزش حرفه ای روی می آورند؛ باید از نظر قلبی عروقی چک شوند تا آسیب نبینند.
دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: فدراسیون ما و وزارت بهداشت و درمان و در کنار ما رسانه ها برنامه ریزی ها و آگاهی رسانی ها را انجام می دهند. یقینا فدراسیون پزشکی ورزشی باید بیش از این کار کند. زیرا پیشکسوتان سرمایه هایی هستند که برخی از آنها همچنان به کار مشغولند و سلامت آنها برای همه مهم است.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش دوشنبه 29 آبان کاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده بود. این برنامه جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:35 تا 13، از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
فرهنگ و ورزش