اقتصاد و کارآفرینی دوشنبه ها از ساعت 13:35 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

اقتصاد و كارآفريني

استراتژی های بازاریابی در کسب و کارهای آنلاین


برنامه "اقتصاد و کارآفرینی" دوشنبه 1 بهمن، در گفتگو با دکتر نادر سید امیری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، به موضوع استراتژی های بازاریابی در فضای مجازی اختصاص داشت.

1397/11/02
10:26


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر نادر سید امیری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در ارتباط با موضوع برنامه گفت: در بحث بازاریابی فلسفه ها و دیدگاه های مختلفی برای مفهوم بازاریابی داریم که این فلسفه ها و دیدگاه های مختلف منجر به ایجاد فرآیندهای متناوت و در نهایت مدیریت بازاریابی با رویکردهای مختلف می شود.
اخیراً در بحث بازاریابی تأکید بسیار زیادی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی و مشتری محور وجود دارد. تأکید بر این است که مشتری با وجود نیازهایش می تواند منبع خیلی خوبی برای کسب و کارها از بعد تولید محصول و خدمات جدید باشد. بنابراین در رویکرد فلسفه بازاریابی جدید تأکید روی شناخت نیاز مشتری و تولید محصولات و خدمات متناسب با بخش بندی بازار است که قرار است نیازهای آنها پاسخ داده شود.
دکتر امیری ادامه داد: از طرف دیگری فضاهای مختلفی برای این رویکرد وجود دارد. اگر یک زمانی برای شناخت نیاز مشتریان باید به صورت میدانی و حضوری کار تحقیقات بازاریابی می کردیم، اکنون تحقیقات بازاریابی با استفاده از فضای مجازی و آنلاین هم امکان پذیر است. در این زمینه بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی خیلی به ما می تواند کمک کند تا بتوانیم فعالیت مارکتینگ را انجام دهیم.
وی، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چطور می توانیم در بازار داخلی ایران مشتریان را بشناسیم؛ به نیازهایشان پی ببریم تا بتوانیم به آنها پاسخ بدهیم، بیان کرد: مکانیزم مشخصی به نام تحقیقات بازاریابی یا مارکتینگ در بازاریابی وجود دارد. تحقیقات بازاریابی با هدفهای مختلفی انجام می شود و معمولاً مسئله محور است؛ یعنی ما بر اساس برنامه ای تحقیقات بازاریابی را انجام می دهیم.
یکی از مسئله ها می تواند این سوال ذهنی را برای صاحبان کسب و کار ایجاد کند که مشتریان ما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند. ما با این سوال به سراغ انجام فرآیندی به نام تحقیقات بازار می رویم. تحقیقات بازاریابی یک فرآیند مشخص و علمی، اما عملیاتی و اجرایی است و فرآیندش با ابزارهای مختلفی انجام می شود.
در فرآیند تحقیقات بازاریابی ابزار ما می تواند پرسش از مشتریان و افرادی که به طور بالقوه می توانند به جمع مشتریان ما بپیوندند، باشد. ما می توانیم با استفاده از ابزارهایی مثل پرسشنامه، مصاحبه با خبرگان و نخبگان آن صنعت و حتی روش های جدیدتری مانند استفاده از دیتاماینینگ و تست ماینینگ در فضای مجازی، مشتریان را شناسایایی کنیم؛ نیازهایشان را استخراج کنیم؛ آنها را دسته بندی کنیم؛ محصول را با المان ها، پکیج مشخص، برند مشخص، قیمت متناسب با طبقه اجتماعی و سبک زندگی آنها و نیز دسترسی متناسب با راحتی آنها در اختیارشان قرار دهیم.
برنامه اقتصاد و کارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، کاری از گروه علوم ورزشی است که دوشنبه ها 23:00 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
اقتصاد و کارآفرینی