روانشناسی ورزشی سه شنبه ها از ساعت 13:35 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

روانشناسي ورزشي

تأثیر ورزش بر اختلالات خواب


در برنامه "روانشناسی ورزشی" سه شنبه 8 اسفند، دکتر مالمیر، روانشناس ورزش، در خصوص ورزش و اثر آن بر اختلالات خواب مطالبی را ارائه کرد.

1396/12/09
08:21


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر مالمیر، روانشناس ورزش، در خصوص موضوع برنامه اظهار داشت: برخی افراد مبتلا به بی خوابی هستند و اختلالاتی در چرخه خواب داشته و یا مشکلاتی در مراحل مختلف خواب دارند. تمرین بدنی، ترشح اپی نفرین را تحریک می کند که این هورمون باعث احساس شادی و هیجان می شود و احساس کسالت، نگرانی و اضطراب را کاهش داده و در نهایت موجب بهبود خواب می شود. خواب مثل یک عامل استرس زا برای بدن عمل می کند؛ به عبارتی مغز استرس های بدن را با افزایش خواب جبران می کند؛ بنابراین بعد از ورزش بهتر و عمیق تر به خواب می رویم.
دکتر مالمیر، خاطرنشان کرد: تمرین بدنی با دو مکانیزم با بی خوابی مبارزه می کند. مکانیزم اول مختص افراد مبتلا به بی خوابی است که زندگی کم تحرک تری نسبت به افراد سالم دارند. در این گروه از افراد فقدان فعالیت فیزیکی موجب جلوگیری از نوسان دمای بدن در طول شبانه روز می شود؛ در نتیجه برخی دچار بی خوابی می شوند. در مکانیزم دوم ورزش به میزان قابل توجهی موجب افزایش دمای بدن می شود که پس از آن به صورت جبرانی افت دمای بدن رخ می دهد. افت دمای بدن 2 الی 4 ساعت پس از ورزش اتفاق می افتد و موجب می شود راحت تر به خواب بروید و در خواب بمانید.
افرادی که به صورت مستمر ورزش می کنند، کمتر دچار دوره های بی خوابی می شوند و ورزش مرتب موجب بهبود کیفیت خواب و نیز دوره های خواب مرتب تر می شود و مراحل مختلف خواب آرام تر و منظم تر خواهند شد.
وی، تصریح کرد: فعالیت جسمانی به مدت 20 الی 30 دقیقه و 3 الی 4 بار در هفته به افراد کمک می کند تا بهتر بخوابند و انرژی بیشتری داشته باشند. ورزش بهتر است در هنگام صبح یا بعد از ظهر انجام شود و به زمان خواب نزدیک نباشد. ورزش شدید صبح هنگام و ورزش ملایم قبل از خواب نیز کمک می کند که راحت تر به خواب برویم.
برنامه روانشناسی ورزشی، با اجرای دکتر خسرو حمزه، کاری از گروه علوم ورزشی است که سه شنبه ها ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
روانشناسی ورزشی