از تندرستی تا افتخار جمعه از ساعت 15:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

از تندرستي تا افتخار

مخاطرات ورزش در هوای گرم

در برنامه "از تندرستی تا افتخار" جمعه 18 خرداد، محمد وجدان زاده، استاد ورزش و پیشکسوت دو و میدانی، درباره خطراتی که فعالیت ورزشی در هوای گرم برای افراد ایجاد می کند، توضیحاتی را ارائه کرد.

1397/03/19
09:44

به گزارش رادیو ورزش؛ محمد وجدان زاده، استاد ورزش و پیشکسوت دو و میدانی، در توصیه به افرادی که تمایل به ورزش در هوای گرم تابستان دارند، گفت: علم ورزش به افراد علاقه مند به ورزش 2 مسئله را پیشنهاد می کند؛ نخست اینکه ساعت 6 تا 9 صبح را برای ورزش انتخاب کنید، هوا مساعد است و گرمای هوا آنقدر شدت ندارد که باعث تخریب سلولهای بدن شود. قهرمانانی که در سطح بالا ورزش می کنند، بخشی از تمرینات خود را در این ساعات پیگیری می کنند. علم ورزش تأکید می کند که آب از واجبات است و باید در کنار ورزشکار باشد. محققان همچنین توصیه می کنند که در ورزش صبحگاهی، حداقل بین زمان ورزش و مصرف خوراکی ها یک ساعت تا یک ساعت و نیم فاصله وجود داشته باشد.
عصرها، با عنایت به اینکه زمین در اثر تابش آفتاب در ظهر یک مقدار گرما جذب کرده است، معمولاً از ساعت 18 تا 21 برای فعالیت ورزشی توصیه می شود.
وی، نیز تأکید کرد: افراد لازم است قبل از هر ورزش بدن خود را با حرکات نرمشی، کششی و یک مقدار آرام حرکت کردن گرم کنند. سرد کردن هم جزء رکن اساسی برنامه ورزشی محسوب می شود. افراد زیادی در اثر عدم آگاهی و توجه نکردن به این نکات به سکته یا ناهنجاریهای شدید دیگر مبتلا شده اند.
وجدان زاده، درباره گرم کردن بدن گفت: گرم کردن بدین منظور است که ضربان قلب یک مقدار بالاتر برود. وقتی ضربان قلب بالا برود، هورمونهایی که در فعالیت ورزشی باید فعال شوند، فعال می شوند و مشکلی پیش نخواهد آمد. علم ثابت کرده وقتی حرکات کششی انجام می دهیم، 20 درصد دامنه انعطاف عضلات را بالا می بریم؛ در نتیجه وقتی پا پیچ بخورد یا بغلتد، آسیب پذیری بسیار کمتر خواهد شد.
برنامه "از تندرستی تا افتخار" با رویکرد پرداختن به ورزش افراد با بیماریهای خاص و نیز ارائه راهکارهای سلامت محور، ساعت 12:15 به مدت 25 دقیقه، روزهای جمعه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
از تندرستی تا افتخار