از تندرستی تا افتخار جمعه از ساعت 15:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

از تندرستي تا افتخار

تفاوت پیاده روی ورزشی با قدم زدن


برنامه "از تندرستی تا افتخار" جمعه 25 آبان، با محمد وجدان زاده، مربی دو و میدانی، رکورددار اسبق دوهای استقامت ایران و استاد دانشگاه، درباره فواید پیاده روی و تفاوت آن با قدم زدن گفتگو کرد.

1397/08/26
08:37


به گزارش رادیو ورزش؛ محمد وجدان زاده، مربی دو و میدانی، در خصوص فواید پیاده روی بر سلامت انسان بیان کرد: از سالهای گذشته متخصصان داخلی و خارجی به این مسئله اذعان داشته اند افرادی که مبتلا به دیابت، فشارخون، آسم و دردهای زانو هستند، برای بهبود سلامتی خود نیاز به پیاده روی دارند. پیاده روی به سطوح مختلفی تقسیم بندی می شود؛ از جمله: پیاده روی برای افراد بالای 40 سال، بالای 50 سال و بالای 60 سال.
با توجه به کیفیت سن و بیماری افراد، فشاری که در پیاده روی باید وارد شود، متفاوت است. افراد باید برنامه خود را به 3 بخش تقسیم کنند. ابتدا آرام حرکت کنند که بدن گرم شود و طول تارهای عضلانی افزایش پیدا کند که حدود 7 تا 8 دقیقه زمان می برد. بعد از آن مرحله متوسط اجرا می شود که شدت تقریباً بین 5 تا 10 درصد بالاتر می رود. نتیجه گیری ما در مرحله سوم است که بدن کاملاً گرم شده و می توانیم فشار به بدن وارد کنیم.
کارشناس دو و میدانی، تأکید کرد: با توجه به اینکه هوا رو به سرما می رود، افراد باید دقت کنند که از پوشیدن لباس های پلاستیکی و نازک خودداری کنند. از کلاه و دستکش نیز به همراه داشته باشند. افرادی که دارای دیابت هستند، در هنگام پیاده روی حتماً حتماً باید آب همراه خود ببرند. در فصل سرما، صبح ها در هوای آلوده لازم است از ماسک های کاغذی استفاده شود.
وی، در پاسخ به این سوال که تفاوت پیاده روی ورزشی با قدم زدن چیست، اظهار کرد: سرعت حرکت و نظم ترتیب پیاده روی بهتر از قدم زدن است. زمانیکه هدف ورزش و بالا بردن ضربان قلب و تقویب آن است، باید پیاده روی ورزشی داشته باشیم. در پیاده روی بین شدت 55 تا 70 درصد سیستم قلبی عروقی را تقویت می کنیم و از آن به بعد وارد فاز فشار تمرین و آب کردن چربی های بدن می شویم. نکته دومی که وجود دارد، این است کفش هایی که در هنگام پیاده روی استفاده می کنیم، دارای استانداردهای خاصی هستند؛ اما کفش های قدم زدن این ویژگی ها را ندارد.
وجدان زاده، در پاسخ به این پرسش که فردی که می خواهد به جاگینگ بپردازد، نیاز به چه مدت پیاده روی دارد، عنوان کرد: اگر فرد دارای وزن اضافه و ناهنجاری نباشد و تنها برای سلامتی این کار می کند، باید بین 12 تا 18 جلسه از آرام راه رفتن شروع کند و سپس به جاگینگ بپردازد.
برنامه "از تندرستی تا افتخار" با اجرای جهانگیر چراتی، با رویکرد پرداختن به ورزش افراد با بیماریهای خاص و نیز ارائه راهکارهای سلامت محور، ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه، روزهای جمعه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
از تندرستی تا افتخار