برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (23 تا 28 اردیبهشت) به موضوع روابط عمومی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز روابط عمومی نام گرفته؛ مناسبت این روز موجب شده تا ما هم این موضوع مهم را برای این هفته برنامه فرهنگ و ورزش انتخاب كنیم. روابط عمومی به معنی مجموعه ای از اقدامات و كوشش های حساب شده است كه در هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه هایی كه با سازمان در ارتباطند انجام می گیرد. روابط عمومی كار روبرو شدن یك سازمان یا موسسه را با مخاطبان خودش از طریق پرداختن به موضوعات، مطالب و اخباری انجام می دهد كه به منافع مشتركشان مربوط است. سخنرانی در كنفرانس ها، كار با رسانه ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی و مواردی از این دست كه از طریق رسانه ها اتفاق می افتد و حتی ارتباط با كاركنان را در زمره وظایف این حرفه قرار می دهد.
فعالیت روابط عمومی چندان مستقل و ملموس نیست و همین موضوع تفاوتش را با تبلیغات نشان می دهد. كار روابط عمومی می تواند برای داشتن روابط تفاهم آمیز با كاركنان، مشتریان، سرمایه گذاران، رای دهندگان و عموم مردم بكار رود. تقریبا هر سازمانی كه با افكار عمومی سروكار دارد و نیازمند ساختن تصویر روشنی از خود نزد آنهاست؛ گونه ای از روابط عمومی را بكار می گیرد. بخشی از رشته های مرتبط تحت نام ارتباطات شركتی، روابط عمومی، روابط سرمایه گذاری، روابط داخلی و حتی روابط كار وجود دارند كه هر كدام به شكلی به روابط عمومی مرتبط می شوند. كاركنان روابط عمومی بیشتر توجه خودشان را به ساختن مناسبات با كسانی معطوف می كنند كه به همسازی با آنها بیانجامد. این كاركنان بایستی بدانند كه چطور بشكلی شفاف بنویسند، صحبت كنند و با تجزیه و تحلیل امور مرتبط با سازمان به رفع و رجوع مسائل بپردازند. این مهارت ها بشدت مورد نیازند زیرا در رشته روابط عمومی ارتباط پیوسته ای بین كاركنان و كسانی وجود دارد كه در تعیین سمت و سوهای سیاست های همگانی نقش دارند. كاركنان این حوزه باید به اندیشه ورزی انتقادی هم بپردازند تا بتوانند به واسطه این مهارت به حل مشكلات مشتریان و موكلان خود برسند.
حمید شكری خانقاه، نویسنده كتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی، استاد دانشكده خبر و دكترای جامعه شناسی ارتباطات در این زمینه گفت: روابط عمومی به معنی تبادل اطلاعات است كه اگر با آرامش مواجه شود رابطه برقرار گردیده و اگر به هیچ رضایتمندی منتهی نشود ارتباط برقرار نشده است. در واقع روابط عمومی به معنی تبادل اطلاعات بمنظور مبادله آرامش است. تمام تلاش روابط عمومی باید در جلب حس رضایتمندی و وفاداری صرف شود. روابط عمومی قدرتمند هیجانات مخاطب و احساسات پنجگانه او را در نظر می گیرد و درگیر می كند تا بیشترین تاثیر و رضایتمندی را ایجاد كند.
وی افزود: طبق تعریف انجمن بین المللی روابط عمومی، روابط عمومی مجموعه از اقدامات و تلاش های آگاهانه و سنجیده بمنظور جلب اعتماد و مشاركت مردمی در راستای اهداف سازمان و بر اساس نیاز مخاطب است. در تعیین میزان كیفیت سازمان ها و اعطای ایزوها در نظر گرفتن دو مقوله بسیار مهم است: 1- شناسایی نیاز مخاطب و تعریف فرایندهای شركت و ارائه تولیدات بر اساس آن 2- جلب رضایت مخاطب.
شكری اظهار كرد: روابط عمومی در كشور ما هنوز بنیانهای اولیه را درك نكرده و تنها به صورت طرح از كشورهای خارجی گرفته شده و به صورت ناقص اجرا می شود. بیشتر كسانی كه مسئولیت روابط عمومی را برعهده می گیرند كارشناس ارتباطات نیستند و با این حوزه ناآشنا هستند. تنها خوشرویی مدیر روابط عمومی كافی نیست و او باید از دانش، آگاهی و مهارت ها و نگرش ارتباطی برخوردار باشد. خوشبختانه كشورمان از نظر علوم ارتباطات سرآمد است اما در این زمینه شكاف وجود دارد و این دانش به بدنه اجرایی رسوخ پیدا نكرده است.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش شنبه 23 اردیبهشت كاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 12 تا 13:30، از رادیو ورزش پخش می شود.