تهیهكننده مستندهای رادیو ورزش، معتقد است: مستند رادیویی زمانی جان میگیرد كه پژوهش، روایت و احساس درهم تنیده شوند و صدایی بسازند كه تا مدتها در گوش مخاطب بماند.
حسن عبدالهاشمپور، تهیهكننده مستندهای رادیو ورزش بیان میكند: مستند رادیویی تنها با صدا و احساس شكل میگیرد و برای رسیدن به عمق اثرگذاری، نیازمند پژوهشی عمیق، زمانبر و عاشقانه است؛ پژوهشی كه آغاز و پایانی مشخص ندارد و تا لحظه اقناع خالق اثر ادامه مییابد.
تهیهكننده مستندهای رادیو ورزش درباره تفاوتهای میان مستند رادیویی و تلویزیونی میگوید: طبعا مستندی كه چشمهایتان را ببندید و حسش كنید، گرما و جذابیت متفاوتتری خواهد داشت. شما میتوانید در مستندهای تلویزیونی بدون ذرهای كلام یا موسیقی، اثربخشی را در مخاطب جستوجو كنید اما جنس مستند رادیویی، عمیقتر و گیراتر است. چون ژانری كه خواهان القایش هستید، تنها با صدا و دلبازی اثر میكند
او میگوید: در دنیای صوت، نقش تصویر را كلمات و بافت صوتی بر عهده دارند؛ هر كلمه، صدا و سكوت باید با هدفی دقیق انتخاب شود تا مخاطب بتواند جهان اثر را در ذهن خود بسازد.
عبدالهاشمپور توضیح میدهد: گونههای مستند رادیویی بسیارند، اما همه در یك اصل مشتركند: باید صدایی باشند كه به هدف برسند. در اینجا دیگر نه چشمی در كار است كه لوكیشن را ببیند و درك كند و نه بازیگری كه با چهره و حركت حس را منتقل كند. همه چیز از دل متن، از زاویه دید و از نحوه روایت به دل مخاطب مینشیند.
به گفته این تهیهكننده، تحقیق در مستند رادیویی نهتنها مرحلهای پیشنیاز، بلكه شالوده كل اثر است.
او میگوید: تا زمانی كه احساس نكنم تمام درونمایه پژوهشی مستند، كفایت شروع كار را نمیكند، تحقیق را ادامه میدهم. پژوهش برای من یعنی شناخت تمام لایههای موضوع؛ از تاریخچه و آمار تا ریشههای اجتماعی و فرهنگی آن.
عبدالهاشمپور كه بخش عمده فعالیتهایش در حوزه مستندهای ورزشی است، درباره دشواریهای این مسیر توضیح میدهد: در ورزش، پژوهشهای آماری بهراحتی در دسترس هستند اما پژوهشهای اجتماعی و فرهنگیِ مرتبط با ورزش نیازمند پایمردی و پیگیری مداوم است. باید با ورزشكار، مربی، هوادار و حتی جامعه محلی گفتوگو كرد تا به درك عمیقی از موضوع رسید. همین شناخت است كه مسیر شكلگیری مستند را تعیین میكند و نقطه آغاز و پایان آن را میسازد.
او معتقد است: پژوهش در مستند رادیویی، زمان مشخصی ندارد و تنها معیار توقف آن، اقناع ذهن و دل سازنده است. گاهی ممكن است ماهها تحقیق كنم و باز هم احساس كنم هنوز چیزی كم است. پژوهش وقتی تمام میشود كه حس كنم صداهایی كه میخواهم بشنوم، در ذهنم كامل شدهاند و حالا میتوانم با آنها مستند بسازم.
به گفته عبدالهاشمپور، مستندساز رادیویی نه تنها پژوهشگر و نویسنده است، بلكه شنوندهای حساس نیز هست كه باید بتواند از میان انبوه دادهها، جوهره موضوع را استخراج كند و آن را به زبانی شنیداری و تأثیرگذار تبدیل كند.
او میافزاید: در رادیو، شنونده در تاریكی است و این تاریكی باید برایش روشن شود؛ با صدا، با روایت، با ریتم و با حقیقتی كه از دل پژوهش بیرون آمده است. پژوهش، ستون فقرات مستند رادیویی است».
در نگاه این تهیهكننده، مستند رادیویی زمانی جان میگیرد كه پژوهش، روایت و احساس در هم تنیده شوند و صدایی بسازند كه تا مدتها در گوش مخاطب بماند.
منبع: خبرگزاری ایرنا
انتهای پیام/